بررسی خودرو تسلا مدل اس

تسلا مدل اس

بررسی خودرو تسلا مدل اس (100 دی)

گردآوری شده توسط پاول کلارک و ترجمه توسط زمانی

ما پیش از این، کار بررسی این خودرو را با مدل‌‌های اس در سال 2014 و مدل پی (85 دی) در سال 2015 به سرانجام رساندیم اما امروزه چگونه می‌خواهد با ظهور رقبای جدید مانند خودرو جگوار مدل آی‌-پیس و خودروی آودی مدل ای-ترون به کار خود ادامه دهد؟

مشخصات کلیدی


مدل/حجم موتور: خودروی تسلا مدل اس (100دی)


سوخت: برق


حداکثر پیمایش (بر اساس استاندارد قدیمی ):393 مایل معادل 632 کیلومتر


Hyundai-Kona-Electric جلو
Hyundai-Kona-Electric جلو
Hyundai-Kona-Electric
Hyundai-Kona-Electric
image-slider-with-thumbnail1.jpeg
image-slider-with-thumbnail1.jpeg - copy
image-slider-with-thumbnail2.jpeg
image-slider-with-thumbnail3.jpeg
image-slider-with-thumbnail4.jpeg
image-slider-with-thumbnail5.jpeg
image-slider-with-thumbnail6.jpeg
image-slider-with-thumbnail7.jpeg
image-slider-with-thumbnail7.jpeg - copy
image-slider-with-thumbnail7.jpeg - copy
image-slider-with-thumbnail7.jpeg - copy - copy
image-slider-with-thumbnail7.jpeg - copy - copy - copy
image-slider-with-thumbnail7.jpeg - copy - copy - copy - copy
PlayPause
previous arrow
next arrow
image-slider-with-thumbnail1.jpeg
image-slider-with-thumbnail1.jpeg - copy
image-slider-with-thumbnail2.jpeg
image-slider-with-thumbnail3.jpeg
image-slider-with-thumbnail4.jpeg
image-slider-with-thumbnail5.jpeg
image-slider-with-thumbnail6.jpeg
image-slider-with-thumbnail7.jpeg
image-slider-with-thumbnail7.jpeg - copy
image-slider-with-thumbnail7.jpeg - copy
image-slider-with-thumbnail7.jpeg - copy - copy
image-slider-with-thumbnail7.jpeg - copy - copy - copy
image-slider-with-thumbnail7.jpeg - copy - copy - copy - copy

نگاه اجمالی

نسبت به دوره و زمانه‌ی خودش خیلی جلوتر است

کارایی و عملکرد فوق‌العاده

پیمایش بیش از 300 مایل

تجربه‌ی رانندگی بی‌نظیر

سابقه و پیشینه

شرکت تسلا به طرز ناگهانی وارد عرصه خودروسازی شد و برای ما اولین نمونه از خودروهای تمام برقی را روانه بازار کرد، مدل اس این کمپانی باعث جهش 100 ساله در صنعت خودروسازی‌ شد. ما در سال‌های 2014 و 2015 مدل اس این خودرو را مورد بررسی قرار دادیم که با اختلاف زیادی جلوتر از حال‌وهوای صنعت خودروسازی آن زمان بود. به هرحال امروزه خودروسازان نمونه جدیدی از خودروهای برقی را روانه بازار کرده‌اند، پس برای ما سوالی که این روزها پرسیده می‌شود این است که تسلا مدل اس چگونه مورد مقایسه قرار می‌گیرد؟

طراحی و مهندسی

ویژگی‌های اصلی و اساسی تسلا مدل اس از آن زمان که اولین نسخه آن معرفی شد تغییری نکرده است. در مدل اس(100 دی) یک باتری با ظرفیت 100 کیلو وات ساعت در کف خودرو قرار دارد و انرژی لازم برای به حرکت درآوردن هر چهار چرخ آن توسط دو موتور برقی که که در جلو و عقب خودرو تعبیه شده است فراهم می‌شود. به آن جهت که خبری از موتورهای سابق (احتراق داخلی) نیست، برای راننده و هر چهار سرنشین دیگر فضای قابل توجهی به همراه یک صندوق عقب بزرگ فراهم است. یا اینکه می‌توانید با اضافه کردن  دو سرنشین دیگر در عقب خودرو، آن را به یک خودروی هفت نفره تبدیل کنید با این حال باز هم فضایی برای صندوق عقب خواهید داست. همچنین یک فضای خالی دیگری نیز برای شما در زیر کاپوت خودرو فراهم است که اصولا از آن برای نگه‌داری سیم‌های شارژر استفاده می‌شود.

اتاق خودرو نسبت به مدل اولیه‌ی آن تغییر آنچنانی نکرده است، تقریبا هیچ خبری از دکمه و ابزار کنترلی نیست، فقط یک صفحه لمسی 17 اینچی تمام داشتبورد را احاطه کرده است. با وجود اینکه چند سال از روی کار آمدن تسلا مدل اس می‌گذرد، اما باز هم ظاهر خوبی دارد.

تجربه رانندگی با خودروی تسلا مدل اس

امروزه خودروهای برقی زیادی در اطراف ما وجود دارد بطوریکه حس‌ و حال رانندگی با آن‌ها برای بسیاری روشن و واضح است. به هر حال بد نیست یک سری به بررسی خودروی تسلا مدل اس بزنیم. هیچ چیز به اندازه استفاده از یک دکمه برای روشن کردن خودرو منسوخ و از مد افتاده‌تر نیست، این خودرو بطور خودکار همزمان با سوار شدن راننده روشن می‌شود و بطور مشابه شما نمی‌توانید آن را خاموش کنید، خودش بطور خودکار خاموش می‌شود.

یکی از معدود قابلیت‌های مدل اس که شبیه به چند مدل از خودروهای شرکت مرسدس بنز است، اهرم دنده آن است که در کنار فرمان قرار گرفته است. برای به حرکت درآوردن خودرو کافیست که آن اهرم را در حالت حرکت (درایو) قرار دهید سپس با فشردن پدال سرعت خودرو به نرمی و بدون صدا به راه می‌افتد.

شما می‌توانید در هر شرایط و موقعیت مناسبی با تا آخر فشردن پدال سرعت، تمام کسانی را که تا به حال تجربه شتاب گرفتن خودرو برقی را نداشته‌اند را شوکه کنید. 0 تا 100 مدل اس(100 دی) 4.2 ثانیه است که به نوبه خودش حیر‌ت‌آور است. به هر حال طریقه‌ای که این خودرو شتاب می‌گیرد هم به اندازه خودش شگفت‌انگیز است.


درباره نحوه کار سیستم خودرو برقی بیشتر بدانید. رفتن به صفحه دوره آنلاین


همانند خودروهای بنزینی و دیزلی گشتاور پرافت‌ و خیزی ندارد، فقط افزایش سرعت (شتاب) یکنواخت داریم که همین موضوع باعث می‌شود خودرو به طور پیوسته به حرکتش ادامه دهد. همه‌ی این‌ها در سکوت مطلق انجام می‌شود.

در طول هفته‌ای که با مدل اس این خودرو مشغول کار بودیم باران شدیدی گرفت که شرایط مناسبی را برای عکاسی فراهم نمی‌کرد اما ما توانستیم که سیستم حرکت تمام چرخ آن‌را (دو دیفرانسیل) به درستی مورد بررسی قرار دهیم. نکته قابل توجه این است که با وجود تمام نقطه قوت‌هایی که برای شتاب و گشتاورآن بیان شد، در موارد بسیاری خودرو درجا می‌چرخید.

خودرو سواری خوبی دارد، در واقع خودرو از نظر لرزش و کوبش اوضاع بهتری نسبت به مدل قبلی که بررسی کردیم دارد.

به خاطر باتری‌های آن، خودرو مرکز ثقل کمی دارد در نتیجه هندلینگ و کنترل آن خارق‌العاده است. به هرحال همانطور که می‌توانید حدس بزنید مدل اس(100 دی) به سختی می‌تواند یک خودروی سبک باشد(2215 کیلوگرم جرم دارد).احتمالا به دلیل شتاب فوق‌العاده این خودرو ممکن است شما نسبت به جرم آن حساس نباشید ولی با در نظر گرفتن اندازه آن، نمی‌توان مدل اس را یک خودروی چابک در نظر گرفت.

استفاده از صفحه‌های لمسی برای کنترل خودرو هنوز برای ما جا نیفتاده است اما سیستم تسلا به بهترین شکل ممکن کار می‌کند.

شما می‌توانید آیتم‌های زیادی را از جمله: میزان ترمز احیا کننده،هیدرولیک فرمان و ارتفاع سیستم تعلیق را تنها با استفاده از صفحه نمایشگر لمسی کنترل کنید. جهت یابی ماهواره‌ای یک وضعیت کلی از هر آن‌چه که شما مشغول رانندگی با آن هستید را در اختیارشما می‌گذارد، همچنین یک تصویر واضح در هنگام دنده عقب گرفتن از آنچه که در پشت خودرو قرار دارد را برای شما فراهم می‌کند.

یکی از ویژگی‌های عالی آن که از تمام خودروهای برقی انتظار می‌رود، جلوه‌ی عقب خودرو در صفحه‌ی نمایشگر است که در هنگام ترمز گرفتن به نمایش درمی‌آیند (به همراه شاخص‌های دیگر). این قابلیت کارآمدیست، جدا از ترمز گرفتن، چراغ‌های ترمز عقب خودرو به دلیل مکانیسم ترمز احیا کننده با رها کردن پدال سرعت هم روشن می‌شوند. پس جالبه که بدونید به راحتی رانندگان پشت سر خودتون رو با یه پدال رها کردن قراره کلی اذیت کنید.


نگاهی به خودرو جگوار i pace | رقیب تسلا با شتابی باورنکردنی 


قابلیت جدید دیگری که به تازگی بعد از آخرین باری که در سال 2015 این خودرو را بررسی کردیم به آن اضافه شده، نمایشگر روی داشبورد آن است که خودروهای اطراف شما را به نمایش می‌گذارد. بطور معمول خود شما هم می‌توانید خودروهای اطراف را با چشمان خود ببینید اما نکته‌ی اطمینان‌بخش این است که خود خودرو هم می‌تواند آنها را ببیند، همین کافیست تا تسلا روی سیستم رانندگی خودکار مانور دهد. اهمیت این مسئله زمانی به اوج خود می‌رسد که تسلا در حال رسیدن به پیشرفت‌های بزرگی در زمینه طراحی  سیستم هوشمند رانندگی خودکار است.

صد البته که یک از مزیت‌های غیر قابل انکار تسلا، بروزرسانی همیشگی سیستم نرم‌افزاری آن است به این معنی که شما برای داشتن آخرین آپدیت نیازی نیست که مدل جدیدی را خریداری کنید.

بررسی آلایندگی و صرفه‌ی خودرو تسلا مدل اس

پیمایش این خودرو بر اساس استاندارد قدیمی، 393 مایل است که این مقدار بر اساس استانداردهای جدید کاهش می‌یابد. هر گاه که یک خودروی تسلا بدست ما می‌رسید، مشتاق بودیم که ببینیم حداکثر پیمایش با یک بار شارژ چقدر است.

هفته‌ی آخری که در کنار مدل اس (100 دی) بودیم بسیار متفاوت بود. واقعا غیرعادی،ما اصلا با این خودرو به آن‌سوی کشور مسافرت نکردیم، ما برای بدست آوردن متوسط رانندگی این خودرو، هفته‌ای خیلی عادی با آن گذراندیم. در عرض یک هفته رانندگی عادی در شهر مسافت 312 مایل را برای ما طی کرد و در آخر 150 مایل دیگر از پیمایش آن برای ما باقی ماند. ما در طول مدتی که این خودرو همراه ما بود، اصلا آن را شارژ نکردیم. پس از آنجایی که سایر تولیدکنندگان خودرو در تلاش‌اند تا با شرکت تسلا خود را مطابقت دهند، می‌توان دریافت که پیمایش آخرین مدل از خودروهای برقی برای بسیاری از مردم کافی و مورد قبول است.

با این حال ما در بررسی آخرین مدل اس از سوپر شارژر استفاده نکردیم. لازم به ذکر است که با خودروهای برقی گوناگونی در انگلستان رانندگی کرده‌ایم و تسلا تنها خودرویی است که به شما این اطمینان را می‌دهد تا با بهره‌گیری از شارژ سریع یک ایستگاه سوپرشارژ، بدون هیچ مشکلی در عرض یک ساعت شارژ به پیمایش 250 الی 300 مایل برسید. اگر از شارژرهای خانگی 7.4 کیلو ولتی استفاده می‌کنید، 15 ساعت طول می‌کشد تا از0 تا 100 شارژ شود.

مجموع مصرف انرژی خودروی تسلا مدل اس 100 دی حدود 310 وات ساعت در هر مایل است.

محدوده قیمت و مدل‌ها

قیمت خودروی تسلا مدل اس(100 دی)71,700 پوند است. قیمت ارزانی ندارد اما هزینه‌های جاری خودروهای برقی، حدود یک‌پنجم خودروهای بنزینی است. اگر این خودرو شرکتی باشد(خرید از کارخانه) نرخ مالیات آن در سال جاری 16 درصد است اما بر اساس کاهش این نرخ به 2 درصد از ماه آپریل، خودروی تسلا -در میان سایر خودروهای تمام برقی – به یک پیشنهاد فوق‌العاده جذاب تبدیل می‌شود. عدم آلایندگی این خودرو زمانی روشن‌تر می‌شود که انگلستان- بدلیل اهمیتی که برای سلامت مردم قائل می‌شود -مناطق بیشتری را تحت عنوان پاک،سالم و دارای آلایندگی کم معرفی می‌کند.

از نمونه‌های دیگر این خودرو می‌توان به مدل اس(75دی) ، مدل اس(پی100دی) و مدل شاسی بلند ایکس و سرانجام مدل 3 اشاره کرد که وارد انگلستان خواهد شد.

جمع‌بندی و نتیجه گیری

خودروی تسلا مدل اس در هنگام عرضه، فناوری‌ای متفاوت با سایرخودروها داشت. در حال حاظر رقبای آن در حال افزایش است بطوری که  سایرخودروسازان با تولید نمونه‌هایی مثل جگوار آی‌پیس و آئودی ای-ترون، ناامیدانه سعی در جبران عقب ماندگی خود دارند. به هر حال حضور چنین رقبایی چیزی از این واقعیت که مدل اس پس از گذشت چندین سال از معرفی آن، هنوز خودروی فوق‌العاده و بی‌نظیری است، کم نمی‌کند. این خودرو سریع، بی‌صدا و بسیار جادار است. قابلیت پیمایش بیش از 300 مایل را دارد، می‌توانید به راحتی آن را در یک ایستگاه سوپرشارژ تسلا سریعا شارژ کنید. ناگفته نماند این خودرو هیچگونه آلایندگی ندارد. اگر از طرفداران استفاده از آخرین فناوری هستید، پس شما می‌توانید یکی از خریداران مدل اس باشید. مدل اس (100دی)  امتیاز 10 از 10 را از سایت Green car guide دریافت می‌کند.

این متن توسط تیم ترجمه سایت آسپا توسط علی زمانی ترجمه شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *