خودرو برقی اسمارت | فضایی فقط برای دو نفر

خودرو برقی اسمارت

بررسی خودرو برقی اسمارت مدل کابریت 2 نفره

این خودرو، یک خودروی 2 نفره‌ی محور جلو متحرک می‌باشد. پس اگر به دنبال خودروی محور جلو هستید، امروز شانس با شما یار است. اما این موضوع در حالیست که این خودرو یک انتخاب خاص و سلیقه‌ای به حساب می‌آید.


مدل/ سایز موتور: موتوربرقی اسمارت فورتو کابریت


سوخت: برق


به طور کلی

پیمایش کوتاه

تنها مدل کابریت موجود در بازار

پیشرانه‌ی برقی، محور متحرک در جلو، اکسل‌های نزدیک به هم و دور زدن‌های هیجان‌انگیز

 همه و همه رانندگی هیجان‌انگیزی را فراهم ساخته است.

سابقه و پیش‌زمینه

خودروسازی اسمارت برای مدتی با ساخت و طراحی خودروهای دو نفره سعی در صرفه‌جویی در مصرف بنزین داشته است. حال ما با ایده جدیدی از خودروهای برقی روبرو هستیم. از نظر تئوری، یک خودروی کوچک با پیشرانه‌ی برقی بسیار مناسب حمل‌ونقل‌های درون‌شهری است. آیا این واقعا تمام ماجراست؟

 

طراحی و مهندسی

خودروی برقی کابریت نسبت به مدل بنزینی خود ظاهر و بدنه‌ی مشابه ای را داراست. با وجود اینکه مدل کابریت یک خودروی دو نفره است، اما با این حال صندوق عقبی به حجم 260 الی 350 لیتر دارد. همچنین می‌توانید در مواقعی که صندلی سرنشین عقب را احتیاج ندارید، آن را بسته فضای بزرگ‌تری را برای خود فراهم کنید. پس باوجود اینکه از بیرون خودرویی جمع و جور به نظر می‌رسد اما داخل آن فضای جاداری دارد. نسخه‌ی برقی این خودرو در واقع همان نسخه‌ی بنزینی است با این تفاوت که پیشرانه‌ی بنزینی جای خود را به یک موتور الکتریکی که از طریق باتری‌های لیتیم یونی تغذیه می‌شود داده است.

 

Hyundai-Kona-Electric جلو
Hyundai-Kona-Electric
image-slider-with-thumbnail1.jpeg
image-slider-with-thumbnail1.jpeg - copy
image-slider-with-thumbnail2.jpeg
image-slider-with-thumbnail3.jpeg
image-slider-with-thumbnail4.jpeg
image-slider-with-thumbnail5.jpeg
image-slider-with-thumbnail6.jpeg
PlayPause
previous arrow
next arrow
image-slider-with-thumbnail1.jpeg
image-slider-with-thumbnail1.jpeg - copy
image-slider-with-thumbnail2.jpeg
image-slider-with-thumbnail3.jpeg
image-slider-with-thumbnail4.jpeg
image-slider-with-thumbnail5.jpeg
image-slider-with-thumbnail6.jpeg

 

تجربه رانندگی با خودرو برقی اسمارت مدل کاربیت

تجربه رانندگی این خودرو با قرار دادن کلید داخل سوییچ و استارت زدن آغاز می‌شود. این تجربه برای یک خودروی برقی حس جالبی را به راننده منتقل نمی‌کند. در واقع شما انتظار دارید تا استارت این خودرو کمی شبیه به دکمه‌هایی که در خودروهای امروزی قرار می‌گیرد باشد. حال نوبت به آن می‌رسد تا فرمان را برای خود تنظیم کنید؛ اما به ناگهان متوجه می‌شوید که امکان این کار وجود ندارد. ما این مسئله را در خودروهای زیادی دیده‌ایم.

به هر حال طراحی داخل این خودرو اندکی از بقیه خودروهای شهری و سوپر مینی، مهیج‌تر است. تمامی ابزارها و لوازم واضح و مشخص‌اند. درجه میزان باتری بسیار دقیق‌تر از درجه سوخت در مدل بنزینی این خودرو است.

همچنین امکان نمایش میزان باتری به صورت آنالوگ هم وجود دارد. در این حالت عقربه دور موتور کار نشان دادن وضعیت باتری را بر عهده می‌گیرد.

در نمایش دیجیتال وضعیت باتری شما می‌توانید چگونگی تقسیم انرژی را برای موتور، سیستم تهویه، رادیو و همین‌طور کل انرژی مصرفی بر واحد دقیقه را در پانزده دقیقه گذشته مشاهده کنید.

مادامی که با این خودرو در حال حرکت هستید، قطعا در رانندگی با این خودرو با موارد مهیجی روبه‌رو می‌شوید. یکی از این موارد شتاب این خودرو است. همانند سایر خودروهای برقی این خودرو شتاب نرم و بی‌صدایی دارد. با این وجود عملکرد شتاب این خودرو همانند بقیه خودروهای برقی به‌طور آنی نیست. همچنین سرعت این خودرو هم از 80 کیلومتر بر ساعت پیشی نمی‌گیرد. باوجود انتقال قدرت موتور به چرخ‌های جلو، اکسل‌های نزدیک به هم و جرم اندک 1115 کیلوگرمی، رانندگی با این خودرو همانند ماشین دوج است. با وجود کاهش جرم باتری در مدل‌های جدید اما باز هم مطمئن نیستیم که نسبت جرم به عرض این خودرو استانداردهای هندلینگ ما را پشت سر می‌گذارد یا خیر.


درباره نحوه کار سیستم خودرو برقی بیشتر بدانید. رفتن به صفحه دوره آنلاین


شما به راحتی می‌توانید با این خودرو در هرگونه مسیر و جاده‌ای دور بزنید.

سیستم انتقال قدرت تک سرعته‌ای که بر روی موتور برقی این خودرو سوار شده است، بسیار بهتر از نسخه‌ی قدیمی‌اش (DSG box) که بر روی نسخه بنزینی این خودرو سوار می‌شود، است. (باز هم این جعبه دنده، خود بهتر از نسخه‌های قبلی خود است). با این حالت بهتر است که نسبت به وجود سیستم رانش آرام (crap function ) مطلع باشید. چراکه وجود این سیستم باعث ‌می‌شود تا نتوانید با این خودرو به راحتی در سرعت‌های پایین برانید.

نسخه‌ی قبلی از خودروی برقی اسمارت کابریت مجهز به اهرم تنظیم شدت ترمز احیا کننده بود. اما به نظر می‌رسد که در نسخه‌ی جدید این خودرو دیگر خبری از این آپشن پرکاربرد نیست.

این خودرو سواری چندان مطلوبی ندارد. سواری این خودرو به علت فاصله‌ی کوتاه اکسل‌هایش چندان هم دلچسب نیست. استحکام بدنه‌ی خوبی ندارد. به طوری که سقف آن لرزش‌های پیاپی دارد. همچنین صداهای بیرونی (به خصوص وقتی که سقف را باز می‌کنید)، بسیار به گوش می‌رسد.

وجود سیستم تصویری این خودرو قطعا یکی از پیشرفت‌های این خودرو نسبت به نسخه‌های قبلی‌اش به حساب می‌آید. به منظور دست‌یابی به صفحه نمایش اصلی خود، باید دو دکمه Home و Menu را بفشارید. به بیان دیگر برای دیدن Home Screen خود مجبوریم تا دکمه‌های غیر ضروری را بفشاریم.

 

صرفه‌ی اقتصادی و آلایندگی خودرو برقی اسمارت مدل کابریت

میزان پیمایش رسمی این خودرو 96 مایل می‌باشد. دیدگاه ما برآن است که هر خودروی برقی‌ای به‌منظور اینکه برای همه مورد استفاده قرار گیرد، لازم است تا پیماشی در حدود 160 کیلومتر را داشته باشد. پس با این حساب این خودرو در مرحله‌ی اول مردود شده است. اوضاع باز هم بدتر از این خواهد شد. در طول یک هفته‌ای که با این خودرو کار می‌کردیم توانستیم به میانگین پیمایش 96 کیلومتری دست یابیم. به هر حال ما از بابت اینکه این خودرو برای مصارف درون شهری طراحی شده است گله‌ای نداریم. باید در نظر داشت که نمی‌توان در خودرویی با این ابعاد، باتری بزرگی را قرار داد. با این وجود شما تنها قادر خواهید بود تا با این خودرو تا شعاع 48 کیلومتری خود رفت و آمد کنید. در عین حال هم برای این خودرو یک حالت رانندگی‌ ECO طراحی شده است. در این حالت اگر با دقت رانندگی کنید مسافت قابل پیماش این خودرو تا 154 کیلومتر افزوده می‌شود. اما با این کار شما عملکرد پیشرانه‌ی خودرو را محدود می‌کنید.

این خودرو هیچ گونه آلایندگی‌ای ندارد. به همین دلیل برای بهبود کیفیت هوای مناطق شهری بسیار انتخاب مناسبی است.

این خودرو را می‌توان تا حداکثر توان 7 کیلووات شارژ کرد. اما به لطف باتری کوچکش، می‌توان در مدت زمان2.5 ساعت باتری این خودرو را از 20% به 100% رساند.


نگاهی به خودرو جگوار i pace | رقیب تسلا با شتابی باورنکردنی 


قیمت و مدل‌های مختلف خودرو برقی اسمارت مدل کابریت

این خودرو پس از تخصیص یارانه دولتی 19،155 پوند قیمت گذاری شده است. خودوریی که ما کار بررسی را با آن انجام دادیم امکاناتی همچون: پکیج طراحی داخلی (595 پوند)، پکیج زمستانه (295 پوند) و پکیچ ویژه پلاس (595 پوند) را دارا بود. اضافه شدن همه‌ی این‌ها هزینه‌ی تمام شده‌ی این خودرو را به 20،640 پوند رساند.

برای خودرویی که پیمایشی در حدود 96 الی 160 کیلومتر و ظرفیت 2 نفر را دارد، این میزان از هزینه کردن خیلی زیاد است. مدل کوپه‌ی این خودرو 16،420 پوند کمی معقول‌تر به نظر می‌رسد. مدل چهار نفره‌ی این خودرو که بسیار کاربردی‌تر است و قطعاً انتخاب ما خواهد بود، 16،915 پوند قیمت دارد.

 

جمع بندی نهایی

به لطف عدم آلایندگی پیشرانه‌ی این خودرو، ابعاد جمع و جورش، دور گرفتن‌های فوق‌العاده‌اش و شتاب عالی، این خودرو برای مصارف شهری بسیار ایده‌آل بوده همچنین نسخه کابریت امکان رانندگی روباز را فراهم کرده است.

به هر حال شما برای این دسترسی حدود 20 هزار پوند را هزینه می‌کنید و برای این میزان از هزینه خودروی آنچنانی با مسافت قابل قبول، دریافت نمی‌کنید. پس باید به این مسئله که خودروی کابریت یک انتخاب خاص و سلیقه‌ای است، حتماً اشاره شود.

 

این متن توسط تیم ترجمه سایت آسپا به قلم علی زمانی ترجمه شده است و متن اصلی را می‌توانید در اینجا بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *