بازگشت خودروهای برقی | دلایل برتری خودرو برقی نسبت به خودرو احتراقی

بازگشت خودروهای برقی

یک قرن پیش خودروهای برقی قائله رو به خودروهای بنزینی باختند اما این روزها شاهد تلاش‌هایی برای برگشتن آن‌ها به صحنه رقابت هستیم. پرسش اینجاست که آیا خودروی برقی لیاقت آن را دارند تا به صحنه برگردند؟پس لازم است که خودروهای بنزینی و برقی با هم مقایسه بشوند.


داستان اولین خودرو برقی | فردیناند پورشه وارد می‌شود.


بریم سراغ راندمان و بازدهی

راندمان به معنای اینکه چقدر از انرژی ذخیره شده در سوخت و یا باتری به حرکت تبدیل می‌شود. خودرهای احتراق داخلی مدرن بازدهی حدود 35 درصد را ارائه می‌دهند. این در حالیست که بازدهی موتورهای برقی 90 درصد می‌باشد حدود 3 برابر بیشتر. این به این معناست که موتورهای برقی تلفات کمتری دارند و بعلاوه کم صداتر نیز هستند. به یک نمونه از خودروهای بنزینی توجه کنید، بدور از کنایه شاهکاری پیچیده ای هستند. فرآیند تولیدشان سخت هست. این در حالیه که در مقایسه با موتور برقی آنها بسیار ساده‌تر هستند ازنظر فنی سادگی به معنای کم هزینه بودنه. و مهمتر از اون، بسیار ضریب اطمینان بهتری دارند. موتورهای الکتریکی نه تنها خودشون ساده هست بلکه به چیزایی مثل گیربکس و دیفرانسیل احتیاج ندارند. من به شخصه بدم میاد که به خودم یاد آوری کنم تا خودروی خودم رو پیش متخصص ببرم تا روغن و تسمه تایمش رو چک کنه. ترجیه میدم که فقط رانندگی کنم و خودروهای برقی به دلیل ضریب اطمینان بالاشون همچین داستانایی ندارن.


سقوط آزاد خودروهای برقی | دلایل افت یک رویای بزرگ


دلیل بعدی که باید خاطرمون داشته باشیم. گشتاور آنی خودروهای برقیه، درست با فشار دادن پدال گاز ماشین به حرکت در میاد و به سرعت شتاب میگیره این مسئله باعث میشه خودروی برقی سواری بهتری داشته باشه دلیل مهم بعدی اینه که حودروی برقی نسبت به خودروی بنزینی امنیت بالاتری داره، حالا دلیلش اینه که موتور بنزینی نه تنها پیچیدگی خودشو داره بلکه سنگین هم هست و در قسمت جلویی خودرو قرار گرفته. در صورت هرگونه برخورد یا تصادف برای مثال برخورد با دیوار این موتور سنگین به سمت داخل کابین حرکت می‌کنه، درست به سمت راننده و سرنشینان و این کمی ریسک رو بالا میبره. البته که باتری هم سنگینه ولی در زیر خودر قرار گرفته  و در صورت تصادف از سمت پایین راننده شروع به حرکت می‌کنه.

شما میتونید به بررسی دلایل دیگر برتری خودروهای بنزینی و برقی بپردازید ولی چیزی که روشنه اینه که خودروهای برقی لیاقت حضور در صحنه رقابت رو دارند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *