سیر تا پیاز رنو توییزی

رنو توییزی

تجربه‌ی زندگی با خودروی رنو توییزی

رنو توییزی

ما در ایبیزا تجربه رانندگی با توییزی برقی در جاده‌ی ملایم و آب‌وهوای مناسب را داشته‌ایم، که تجربه‌ی بسیار خوبی بود. حالا باید ببینیم که رانندگی با آن در انگلستان چگونه خواهد بود.

نکات کلیدی


مدل/ظرفیت موتور: توییزی تکنو


سوخت:برق


حداکثر پیمایش با شارژ کامل: نامشخص


نگاه کلی:

هنوز هم در انگلستان سرگرم کننده است

حداقل هزینه‌های جاری را دارد

بسیار در توجه عموم است

سواری نه چندان مناسب در جاده‌های انگلستان

سابقه و پیش‌زمینه

شرکت رنو خودروهای برقی متنوعی دارد. مدل فلوئنس (سواری)، مدل کانگو(یک ون برقی) و مدل زویی (خودرو بسیار کوچک). حتی برای رفع تقاضای بازار، مدل توییزی که یک مدل تمام برقی از خودرویی شبیه به اسکوتر است را معرفی کرده.

طراحی و مهندسی

با وجود اینکه این خودروquadricycle است(استانداردی برای خودروهای چهارچرخ و اندازه میکرو)، اما از خودروهای معمولی سبک تر است و نمی‌توان از استانداردهایی که برای سایر خودروها به کار گرفته می‌شود(مانند تست تصادف)، برای این خودرو به کار گرفت.

این یک خودروی دو سرنشینه است، که سرنشین دوم پشت سر راننده قرار می‌گیرد. باتری این خودرو در کف آن قرار گرفته است. مدل توییزی از یک سیستم انتقال قدرت تک سرعته بهره می‌گیرد. از نظر طراحی، مدل توییزی شبیه هیچ یک از خودروهای دیگر نیست. داخل آن در مقاسه با ظاهر بیرونی، از طراحی ساده‌تری برخوردار است.

تجربه رانندگی با خودروی رنو مدل توییزی

نکته‌ی کلیدی درباره رانندگی آن، داشتن وقت اضافه زیاد است. نه به خواطر اینکه خودروی سریعی نیست-با این حال خودروی پیشرفته‌ای هم نیست(حداکثر سرعت آن50 مایل بر ساعت است)-بلکه بخواطر اینکه هر کجا بروید از شما درباره توییزی سوال خواهند شد. این اتفاق هم در ایبیزا و هم در انگلستان اتفاق افتاد.

خودروی توییزی توسط یک کامیون به ما تحویل داده شد(با حداکثر پیمایش 50 مایل، قطعا منطقی نیست که از شهر لندن تا چشایر را با این خودرو بروید). بعد از مدتی خودرو از کامیون پایین آورده شد و روی زمین قرار گرفت. همه‌ی 14 نفری که آنجا بودند داشتند در مورد چیزی که روی زمین است سوال می‌پرسیدند. که این افراد شامل 10 بچه مدرسه‌ای و 4 همسایه می‌شد. تمام بچه مدرسه‌ای‌ها تصور می‌کردند که این باحال‌ترین چیزی است که تا به حال دیده اند. همه‌ی آن‌ها یکی از این خودرو می‌خواستند! همسایه‌ها هم به این خودرو ترغیب شده بودند اما به نظر نمی‌رسید که آن‌ها بخواهند فورا یکی از این خودرو را سفارش دهند.

روند کار ما با توییزی درهفته جاری ادامه یافت. والدین خیلی بر رفت‌وآمد بچه‌هایشان به مدرسه حساس بودند. همه‌ی خودروها عادی بودند و به چشم دیگر والدین نمی‌آمدند مگر اینکه خودرو یک لامبورگینی زرد رنگ باشد. به روشنی مدل توییزی مناسب همچین توصیفی بود. چونکه هر روز عده‌ای از والدین و بچه‌هایشان به امید اینکه دوری با این خودرو بزنند دور توییزی جمع می‌شدند.

حتی مراجعه‌ی من به سوپر مارکت محل‌مان هم عواقب مشابه ای داشت. دوباره عده‌ای از مردم جمع شده بودند تا بفهمند که آیا توییزی بخشی از یک فیلم علمی است یا خیر. شما می‌توانید بیشتر از آن چیزی که فکرش را می‌کنید، خریدهای خود را در توییزی جا دهید. درهایی که به سمت بالا باز می‌شوند به شگفتی این خودرو اضافه می‌کنند. دیگر شگفتی این خودرو، رانندگی در سکوت مطلق است.

رنو توییزی هرکجا که برود، توجهات را به سمت خودش جلب می‌کند. اما طراحی داخل خودرو چگونه است؟ یقینا باید جالب باشد. با این حال این خودرو به اندازه کافی سریع نیست. این حقیقت که این خودرو کوچک و سبک است می‌تواند به  کسب تجربه رانندگی با این خودرو کمک کند.

درباره موتورهای الکتریکی و نحوه استفاده آن‌ها در خودرو برقی اطلاعات بیشتری کسب کنید

وقتی که این خودرو را از بیرون بررسی می‌کنیم، ممکن است بیصدا به نظر برسد. اما داستان در داخل خودرو متفاوت است. در مدل معمولی این خودرو خبری از در و پنجره نیست. ولی خودرویی که ما آن را بررسی می‌کردیم از آپشن در و پنجره بهره‌مند بود. برای بی‌اثر کردن آب‌وهوای بد انگلستان کارهای مختلفی صورت گرفته است. اما بخواطر وجود درز، صدای باد در داخل خودرو می‌پیچید.علاوه برآن سروصدای حاصل از پیشرانه‌ی برقی آن و صدای جاده، موجب می‌شود که رانندگی با این خودرو کمی از بی‌صدا بودن فاصله داشته باشد.

به هر حال نکته مهمی که بررسی ما آن را تائید کرد، سواری نه چندان راحت آن است. رنو توییزی از داشتن سیستم تعلیق بی‌بهره مانده است به همین دلیل در معابر ناهموار و سرعت‌گیرها حس خوبی به شما منتقل نمی‌کند. برای خودرویی که صرفا برای معابر درون شهری طراحی شده است، سیستم تعلیق قوی تر می‌تواند یکی از نقطات قوت‌ به حساب آید.

در آغاز کار با این خودرو ممکن است شما آن را هرشب به شارژ بزنید. اما بعد از مدتی شارژ این خودرو را دو یا سه شب در میان انجام می‌دهید.

صرفه اقتصادی و آلایندگی خودروی رنو مدل توییزی

به وضوح روشن است که این خودرو آلایندگی‌ای ندارد. براساس استانداردهای قدیمی، این خودرو با هر شارژ کامل حدود 60 مایل معادل می‌پیماید. اما به نظر می‌رسد که این خودرو در واقعیت پیمایشی حدود40 ال 50 مایل را داشته باشد. با این وجود، اینکه این خودرو چه مسافتی را برود به چگونگی رانندگی شما با آن بستگی دارد.

 بسته به تعرفه‌ی برق هزینه‌ی پیمایش هر 50 مایل با این خودرو حدود 1,5 پوند است(در گران ترین حالت در ایران 1500تومان است). که این هزینه در حدود یک‌پنجم مدل‌های بنزینی و دیزلی برای همین اندازه پیمایش است(با بنزین 3000تومانی 18900تومان خواهد بود).

قیمت,امکانات و مدل‌ها

 قیمت خودروی رنو مدل توییزی 7,495 پوند است اضافه برآن مبلغی هم بابت اجاره ماهیانه باتری خودرو دریافت می‌شود.این مبلغ بستگی به مدت اجاره و میزان پیمایشی است که در قرارداد ثبت می‌شود. از ماهی 45 پوند (برای مدت 36 ماه،پیمایش 4,500 مایل) تا ماهی 67 پوند(برای مدت 12 ماه، پیمایش9,000 مایل) متغیر است. مدل تکنیک آن در مقایسه با مدل ساده‌ی آن از قابلیت‌های بیشتری بهره‌مند است. تشک‌های سرنشین عقب و راننده، آلیاژ رینگ‌ها، رنگ متالیک، روکش سفید صندلی جلو، روکش مشکی، طراحی سقف، داشبورد و درهای سفارشی.

دنبال کتاب درباره خودرو برقی می‌گردی؟ اینجا کلیک کن

خودرویی که ما بررسی کردیم امکانات فوق را دارا بود: در با رنگ روشن و باز شو به سمت بالا(545پوند)، کیت هندزفری تلفن همراه(290پوند)، محفظه ذخیره سازی(75 پوند)، صندوق عقب(85پوند) و پنجره(295پوند). که در مجموع این خودرو برای انجام بررسی برای ما 8,785 پوند هزینه داشت.

همچنین یک مدل دیگر از این خودرو با نام “اوربان-اسپک” وجود دارد.

جمع بندی و نتیجه گیری

شرکت رنو شایسته است به خواطر داشتن شجاعت به بازار عرضه کردن مدل توییزی، تحسین شود. رانندگی با آن جالب است و هرکجا که برود، کانون توجهات قرار می‌گیرد.می‌توان از پس خرید آن برآمد ولی باید اجاره باتری آن را ماهیانه بپردازید. هزینه به راه انداختن آن بسیار ارزان است. بسته به تعرفه‌ی برق شارژ آن1,5 پوند هزینه دارد.

رنو توییزی

عایق آب نبودن این خودرو مسئله‌ای چالش برانگیز برای این خودرو در انگلستان است. در و پنجره سفارشی اندکی به رفع این چالش کمک کرده است. اما چیزی که برای توییزی به عنوان مشکلی بدون راه حل در انگلستان به اثبات رسید، مسئله سیستم تعلیق توییزی است. بهتر است بگوییم، نبود سیستم تعلیق. استفاده از مدل توییزی برای به مدرسه رفتن و انجام کارهای روزانه به معنی آن است که قرار است چاله‌ها و سرعتگیرهای سطح شهر(که تعدادشان هم زیاد است) شما را وحشت زده کند. همچین هر نقصی باعث می‌شود تا در سطح جاده احساس سروصدا و کوبش از خودرو به سرنشینان وارد شود. با صرف نظر از جابجایی‌های طولانی، این خودرو برای استفاده داخل شهر استفاده می‌شود. همین امر نیاز این خودرو به سیستم تعلیقی که بتواند با محیط‌های ناهموار شهری انگلستان سازگار باشد، روشن می‌سازد.

همین مسئله باعث شد تا توییزی یک ستاره را از دست بدهد. همان ستاره‌ای که ما در آغاز کار بررسی به آن داده بودیم.

در حال حاظر این خودرو امتیاز 8 از 10 را از سایت Green car guide  دریافت کرده است.

این متن توسط تیم ترجمه سایت آسپا توسط علی زمانی ترجمه شده است. متن اصلی را می‌توانید در اینجا بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *